Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2
Deze regeling geldt uitsluitend voor cliënten van de organisatie. Zij kunnen zich door iemand laten vertegenwoordigen en/of bijstaan. Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend. Hierin moet minimaal staan:
Indien de klager minderjarig of onder curatele is gesteld, moet de klacht worden ondertekend door de met het gezag beklede ouder, voogd of de curator.
Indien aan bovenstaande vormvereisten niet wordt voldaan, kan de klacht niet in behandeling worden genomen. De klacht zal dan niet ontvankelijk worden verklaard. Klager krijgt daarvan zo snel mogelijk, doch uiterlijk na 5 werkdagen hiervan bericht. De klager wordt als dan in de gelegenheid gesteld om de klacht conform de gestelde vormvereisten in te dienen. De klacht kan gericht worden aan: GeldGezond o.v.v. Klacht Zweedsestraat 19C 7418 BG Deventer.
Artikel 3
Een klacht wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de bewindvoerder. Deze zal nagaan of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. Lukt dit dan ontvangt de cliënt daarvan schriftelijk bericht. De bewindvoerder gaat na of de gedraging waarover is geklaagd:
De bewindvoerder kan de klacht ongegrond verklaren. Hierover zal de cliënt schriftelijk worden geïnformeerd. Indien binnen twee maanden na indiening van de klacht geen oplossing is gevonden, wordt de klacht door de bewindvoerder voorgelegd aan de Branchevereniging voor professionele bewindvoerders en inkomensbeheerders (BPBI).
Artikel 4
De organisatie administreert en registreert binnengekomen klachten en zorgt voor de voortgangscontrole. Ieder jaar wordt hierover gerapporteerd in een geanonimiseerd verslag.
Artikel 5
Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als:
Artikel 6
Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten onder gebruikmaking van de klachtenregeling van de organisatie. Mocht dit naar het oordeel van de klager niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd, dan staat het de klager te allen tijde vrij de klacht in te dienen bij de rechtbank die de benoeming van de bewindvoerder in een beschikking heeft vastgelegd.
Artikel 7
Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, heeft de cliënt die met de organisatie een budgetbeheerovereenkomst is aangegaan de mogelijkheid deze overeenkomst op te zeggen. Hiervoor gelden de bepalingen van de overeenkomst evenals de algemene voorwaarden.
Artikel 8
Alle betrokkenen zijn tot geheimhouding verplicht.